Mostra homenaxe a Xaime Cabanas

Dez anos despois do seu pasamento, o Kiosco Alfonso e Palexco acollen unha ampla mostra de Xaime Cabanas ( A Coruña, 1953-2013), que, segundo o comisario Carlos Pita,. non pretende ser unha retrospectiva, senon un percorrido aberto que recolle principalmente obras da súa etapa de madurez. Esta pode situarse a partir de 1987, cando, tras sufrir un grave accidente, pasa por unha crise persoal que o levará a se enfrontar cos grandes misterios da vida e da morte e tamén a se achegar ás raices telúricas de noso. Aquel rapaz rebelde de Montealto que formou parte dos grupos A Carón, Sisga, A Galga, deixou a súa pegada inconfundible na movida coruñesa dos anos 70, cunha obra provocadora, chea de interrogantes, para os que precisaba crear un novo código plástico, o que certamente conqueriu. Así, pois, podemos afirmar que aínda que asimilou conceptos renovadores da pintura matérica, da signica, da xestual, da arte povera, do tachismo, mesmo do minimalismo, e incluso outros máis clásicos que o achegan aos contrastes do tenebrismo barroco, creou unha linguaxe absolutamente persoal que leva o seu selo inconfundible. A súa é a obra dunha mente inqueridora que contempla a vida con estupor e desacougo, que sinte que a condición humana leva aparellado o oficio de preguntar case sempre sen achar respostas, por eso aparece aberta ás suxerencias e aos espazos de soedade e de silencio que se traducen nese sentimento tan de noso, como é a saudade. O instinto tanático e a loita eterna, ese pathos do que tanto souberon os artistas do barroco, é visible en cadros como “Calavera e coroa” ,”Veracruz” ( 2000) e “Mulleres orzanas”, do que hai varias versións, unha en cores de 1990 e outra do 2000, totalmente en negro, nas que duas criaturas híbridas, entre serpe, peixe e muller retórcense enguedelladas nunha loita terrible; esta obra, especialmente a escura, expresa todo o patetismo que é inherente á vida. Unha característica importante da súa linguaxe é a procura do esencial que atinxe por medio do diálogo entre amplos e liminais espazos baleiros e a presenza esquemática de formas e signos que adquiren carácter simbólico: corazóns, escaleiras, pirámides, aspas, cruces, caveiras, raspas de peixes, etc; son presenzas desacougantes cheas de extrañeza que establecen un xogo de correspondencias entre o visible e o invisible, entre a realidade aparencial percibida polo ollo e as operacións secretas que se verifican no interior da mente.Cabanas é un artista poliédrico que o mesmo nos pode devolver a tactilidade das cousas da vida cotidiana, en bodegóns como “A pitanza”, como nos achegar aos lindeiros do descoñecido alén; un fermoso exemplo desto é o sintético cadro “A finca” de 2007, no que todo é negra noite con tan só un estreito carreiriño de branca luz, na que se perfila un pequeno arboriño e unha senlleira casa. Pintor de raza, reflectiu as antinomias da existencia, creou unha inconfundible cosmogonía que lle adviña tanto da reflexión como dende os ámbitos fronteirizos do seu propio ser.

Mostra homenaxe a Xaime Cabanas

Te puede interesar